31. lokakuuta 2011

Mikä on liian iso?

Varoituksen sana: hevostekstiä kyseessä, joskin tällä kertaa mielipiteen muodossa.

Hevostalli.netin ratsastuspuolella oli topikki aiheesta mikä on liian iso hevonen. Kun ainahan kaikkialla mietitään, olenko liian pitkä sille ja sille, tai voinko mennä yhdellä shettiksellä kun oon niin ja niin pitkä. Sitähän suositellaan, että hevosen minimikorkeus olisi 15-10cm ihmisen pituudesta pois. Entä mikä sitten maksimikorkeus? Tietysti joku lyhyempikin ratsastaja voi nauttia isolla hevosella ratsastamisesta, vaikkei näyttäisikään selässä kovin järkevältä.

minä ja leo (173cm)
IMG_5849

Ite olen ollut koko elämäni poni-ihminen, myös pituuden puolesta (157cm). Viime aikoina oon kuitenkin ratsastanut muutamalla isommallakin hevosella ponien lisäksi. Kaikista kotoisammaksi tunnen oloni 135-148cm kokoisen ponin selässä. Pienissä poneissa kelpaa mikä vain, mutta isommissa poneissa mieluummin siro tai normaali. Raskasrakenteisen ponin selässä tuntuu, että istuisi paljon isomman otuksen selässä.
Ponikoostani huolimatta tuskin kiipeisin enää alle 125cm ponin kyytiin, ellei kyseessä olis raskasrakenteisempi poni tai normaalia kevyempi tunti. Kesällähän menin pari tuntia ihan pikkuponeilla: toinen oli 105cm shettis ja toinen 115cm russi. Molemmat oli laidunkauden jälkeen hirveitä palloja ja menin ilman satulaa. En kiellä, ettenkö olisi näyttänyt vähän isolta niiden selässä, mutta menin ilman satulaa ja pääosin käyntiä, vähän myös ravia ja laukkaa.

minä ja sissi (135cm)
IMG_0561

Suoraan sanoen vihaan ratsastaa 155-168cm hevosilla, koska tunnen oloni niiden selässä jotenkin kauheen epävarmaksi, varsinkin jos kyseessä on raskaampi yksilö. Suomenhevosia en kuitenkaan laske tähän kategoriaan, vaikka niistä löytyykin paljon 150-165cm kokoisia. Kesällä menin yhdellä tilastotammalla, oli vähän normaalia raskaampi ja säkäkorkeus 166cm. Ei ollut yhtään mukavaa! En tiedä mikä siinä on, mutta en jotenkin pysty rentoutumaan tuollaisten selässä.
Yli 170cm on jo mielestäni liian iso, mutta silti nautin parilla "ylikokoisella" ratsastamisesta. Näitä ovat mm. Vahannan ratsutilan Leo ja Paavo, molemmat yli 170cm korkeita puoliverisiä, sekä Perinnekylän Mocca-tamma. Jos hevonen on kuitenkin näin iso, sen pitää olla melkoisen siro tai edes kevyt ratsastaa, jotta voisin ratsastaa sillä kunnolla.

minä ja nomar (170cm)
IMG_8448

Jos (ja toivottavasti kun) hankin joskus tulevaisuudessa oman hevosen, eläimen koolla ei periaatteessa ole väliä. Kuitenkin oon sen verran voitontahtonen, etten välttämättä ostais jotain pientä pullaponia, mutta jos sellaista tarjottais (esim. mun entistä hoitsua, sen ostaisin heti, vaikka mitä maksais!), niin saattaisin ostaakin. Mutta joko iso poni, mielellään reipas, herkkä ja hyvä hyppääjä, muttei tietenkään ole pakko. Tällä vois sit kierrellä estekisoja, tai ehkä kenttääkin. Hevosten suhteen mulla on tarkemmat kriteerit: ei ns. keskikokoista, vaan jos aion ostaa hevosen, sen pitää olla sit kunnon kokonen, eli sellanen 170-174cm (tosin näiden kanssa voi ilmetä pieniä pulmia mm. varustamisessa ja selkäännousussa...), reipas, herkkä, kuuliainen, osattava myös koulua ja hypättävä hyvin.

Tän perusteella oikeestaan vois sanoa, että oon ääripää-ihminen: joko kaikki tai ei mitään. Tässä tapauksessa joko kunnon poni tai sit iso hevonen. Tähän loppuun vielä vähän kuvamateriaalia:

minä ja kerttu (141cm)
IMG_8656

minä ja paavo (173cm)
paavo

minä ja fidji (137cm)
IMG_1359

minä ja arttu (146cm)
MVI_3536-1

Ei kommentteja: