12. maaliskuuta 2012

päivä 2. tavoitteeni ratsastajana

Meinasimpa unohtaa sit tän päiväsen projektin :D Mutta tässä se nyt kuitenkin tulee, ja vieläpä oikeen päivän puolella!

No mulla on tavotteena tietysti kehittyä niin hyväksi kuin mahdollista, niin ratsastuksen kuin hevosten hoidonkin puolella. Nyt oon tasoltani he C-B ja 80-90cm, ja tavotteena ois nostaa se vielä tällä kaudella vahva he B ja 90-100cm. Ongelmana on vaan se, että kun ratsastaa kerran, kahdesti viikossa, ei siinä oikein pääse kehittymään. Etenkin kun koulutunneilla oon mennyt aika paljon Kertulla ja Fidjillä, jotka vaatii aika hyvää ratsastajaa liikkuakseen hyvin. Kepakin on niin jäykkä, että hyvä että pääsee menemään 10m voltin kaatumatta. Että koitapa siinä sitten kehittyä, kun poni vaatii muutenkin paljon, ja oma taitotaso ei riitä. Sen takia haluaisin mennä nyt paljon esim. Wilmalla, koska se on sinänsä suhteellisen helppo, mutta täytyy sielläkin tehdä töitä että sen saa liikkumaan kunnolla.
Estepuolella vastaan tulee se, että me ei hypätä tunneilla kauhean isoa. Tiedän kyllä että eka pitää saada perusasiat kuntoon pienillä esteillä, mutta meilläkin on koko ryhmä (ja tähän ei lasketa satunnaisia irto-/rästituntilaisia, vaan meiän vakiporukka) sellanen, et voitais ihan hyvin hypätä jotain 80-90cm vaikka millasia tehtäviä, tietty hevosten mukaan. Mutta ei. Me junnataan niissä 60-70cm esteissä. Valkuissa sitten pääseekin onneks hyppään kunnolla, kun muutenkin ryhmä on pienempi ja aikaa enemmän.

Tavotteena ois päästä (joskus) kisaamaan esteitä ja/tai koulua, tai miksei vaikka kenttää, ainakin aluetasolle, ehkä kansallisiinkin. Sitten alan kuitenkin miettimään, mitä mahdollisuuksia mulla siihen on: ratsastan 1-2krt/vko ratsastuskoulussa, ei omaa hevosta, ei vuokrahevosta. Tunneilla hypätään 60-70cm, valkuissa 80->. Jjjuuuh...

Jos nyt kuitenkin aletaan miettimään tällaisia yksityiskohtasia ja lähiaikaisia tavotteita, niin istunnan parantaminen on se ykkösjuttu. Mulla on paha tapa laskea kädet harjaan ja melkein kaikissa mun ratsivideoissa kuuluu kauhee huuto "HENNA KÄDET YLÖS!" :D Estetunneilla kädet pysyy ihan omalla korkeudellaan, mutta koulutunneilla ne valuu. Sama jos ratsastan kuumuvalla hevosella; kädet laskee liian alas, ja laiskemmalla/rauhallisemmalla otuksella pysyy oikealla korkeudella.
Toinen mitä haluaisin hypätessä parantaa, on mun jalat. Ja kun on jalat huonosti, sehän vaikuttaa koko istuntaan. Mulle on nimittäin tosi monissa tyylikisoissa sanottu, että rentouta jalka hypyssä. Tiedän kyllä, miten siellä pitäis olla ja yritän pitää jalan rentona ja istunnan hyvänä, mutta jotenkin se vaan ei onnistu. Jos jollain on tähän hyviä vinkkejä, saa kertoa! :)
Kyllähän mulla muitakin istuntavirheitä on, mutta noi on nyt ne tällä hetkellä pahimmat ja silmiinpistävimmät.

Tää ei oikeestaan liity tavotteisiin, mutta mua kammottaa se Einolan valkkuleiri. Koska kaikki muut sinne tulevat on ihan sairaan hyviä, ja sit oon mä. Hienoo kun muut on sillee "joo, oon hypänny kansallisissa 130cm luokkii ja koulussa menny vaativaa B:tä", ja mä tuun sinne "moi, mä oon hypänny kerran ristikon ja ollu kerran koulutunnilla, heheheh" -.-

Ei kommentteja: